مهارت های نرم ضروری برای پیشرفت را بیاموزید

مهارت های نرم ضروری برای پیشرفت را بیاموزید

This post was most recently updated on 4 ماه ago

بخشی از کار کردن به آموزشهای آکادمیک و فنی وابسته و بخشی دیگر به مهارت های نرم است. می‌توانیم اینطور بگوییم که: «مهارت های سخت توانایی شخص در چگونگی انجام دادن کارها و مهارت های نرم ، نحوه‌ی انجام کارها در یک تیم و تعامل شخص با تیم در حوزه‌های مختلف است.

مهارت های نرم به ویژگی‌های شخصیتی و سبک کار شما مربوط می‌شود. داشتن تفکر خلاق، دید تحلیلگر و توانایی حل مسأله توانایی‌هایی هستند که جزء فعالیت‌های نرم محسوب می‌شوند. مهارت‌ های نرم را می‌توان از بخشی از صنعت یا سطحی از فعالیت‌ها به بخش یا سطح دیگر منتقل کرد. هر شخص بر اساس نیاز و توانایی‌های خود می‌تواند چند مهارت نرم را یاد گرفته و برای رسیدن به هدف مجموعه با دید استراتژیک و مؤثر قدم بردارد.

10 توصیه‌ مفید برای داشتن اعتماد به نفس بالا

مهارت های نرم برای پیشرفت کدامند؟

توانایی سازگاری و انعطاف‌ پذیری

یادگیری و تسلط بر این مهارت هم در محیط کاری به کمک ما می‌آید و هم در زندگی شخصی مشکلات را آسان می‌کند. اگر در برابر تغییرات مقاومت کنید و به دنبال راه‌حل نباشید، پیشرفت در محیط کاری برای شما به سخت‌ترین کار ممکن تبدیل خواهد شد.

اخلاق کاری

مهارت‌ های نرم به دو دسته‌ی کلی تقسیم می‌شوند؛ مهارت‌های اکتسابی و مهارت‌های ذاتی. اخلاق کاری مهارت ارزشمندی است که در دسته‌ی دوم، یعنی مهارت‌های ذاتی، قرار می‌گیرد. این روزها که اغلب ارتباطات مجازی است، مسؤولیت‌پذیری و پایبندی به اصول فعالیت‌های تیمی از هر زمان دیگری مهم‌تر است. پس فراگیری و به کار بستن این مهارت به شما کمک می‌کند که کارها را بهتر انجام داده و قابل اطمینان همکارانتان باشید.

نوآوری

حتما در موقعیت‌های مختلف با چالش‌هایی روبرو شده‌اید. شما از آن دسته افراد هستید که منتظر می‌‌مانید تا کسی مشکل را حل کند یا خودتان برای رفع آن به دنبال راه‌حل می‌گردید؟ اگر مهارت نرم «نوآوری» را آموخته باشید، می‌توانید با کمک تفکر خلاق راه‌ حل‌ های مختلفی را پیدا کنید. استفاده از تفکر خلاق شبیه به جادو می‌ماند، شما با خلاقیت به یک لیمو نگاه می‌کنید و آن در ذهنتان به یک ستون طلایی و پرنور تبدیل می‌شود!

توانایی شنونده‌ فعال بودن

افرادی که بر مهارت شنونده‌ فعال بودن تسلط دارند همیشه به جزئیات توجه نشان می‌دهند و از نظر دیگران، بهترین گزینه برای برقراری ارتباط هستند. آن‌ها می‌توانند انتظارات را به شکلی واقعی درک کنند، روابط مشترکی با همکاران و مشتریان ایجاد کنند و بازخورد این روابط را در اختیار شما قرار دهند و در نهایت، این افراد بهترین گزینه برای رفع مشکلات هستند.

توانایی برقراری ارتباط

به دلیل دوری افراد مختلف از یک‌ دیگر در محیط کاری، برقراری ارتباط بین افراد ضروری است. افراد از طریق تماس‌های ویدیویی و تلفنی با هم در ارتباط هستند و برای انجام کارهای کوچک و بزرگ نیاز به ایجاد یک ارتباط فعال و دوطرفه دارند. وقتی دیگر اتاق جلسه‌ای در کار نباشد، افراد باید برای برقراری ارتباط و ارائه‌ی گزارش به همکاران و مدیران تلاش بیشتری کنند و مطمئن شوند که اطلاعات کامل و بدون نقص منتقل شده است. همه‌ی این‌ها نشان دهنده‌ی اهمیت یادگیری مهارت های نرم برقراری ارتباط است.

چگونه از مهارت نه گفتن در زندگی روزمره خود استفاده کنیم

توانایی انجام کار گروهی

احساس هم‌بستگی و تعلق خاطر کارمندان نسبت به شرکت را «کار تیمی» نامیده، آن را یک مهارت های نرم مهم می‌داند و معتقد است که می‌توان آن را از اصول اساسی فعالیت در تیم دانست. حضور شخصی که تفاوت‌ها را درک می‌کند و یا شخصی که می‌تواند بازخورد بگیرید و پروژه را مدیریت کند در تیم ارزشمند است.

هوش هیجانی

هوش هیجانی فقط مختص محیط‌های کاری نیست و ارتباط مستقیمی با موفقیت هر فرد در زندگی دارد. درک تأثیر بازتاب خصوصیات شخصی ما بر دیگران و چگونگی استفاده از آن در تعاملات محیط کار، اتفاقی است که با کمک هوش هیجانی پیش می‌آید. هوش هیجانی می‌تواند نحوه‌ی دریافت فرد از محیط اطراف، توانایی ارائه و دریافت بازخورد، دریافت و ارائه‌ی انتقاد سازنده و همچنین چگونگی پیش‌برد یک مکالمه‌ی چالشی و بحرانی را تعیین می‌کند.

منبع: LADDERS

دیدگاهتان را بنویسید