تاثیرات سلامت روان در زندگی

تاثیرات سلامت روان در زندگی

This post was most recently updated on 4 ماه ago

همه‌ی ما در طول روز به دلایل مختلف احساس بی‌ حوصلگی و کلافگی داشته‌ایم. رابطه‌ی ما با سلامت روان در طی سال‌های زندگی به دلیل وجود مشکلات و فشارها، با یک روند پر فراز و نشیب همراه بوده است. شروع به تغییر ذهنیت درباره‌ی چگونگی نزدیک شدن به روزها و اتفاقات بد، تا حد زیادی در سلامت روان شما کمک‌کننده خواهد بود. سلامت روان یعنی توانایی کامل برای ایفای نقش‌های روانی و جسمی ما در طول زندگی.

برای داشتن یک روز عالی از لحاظ سلامت روانی، لازم نیست که تمام کارهای خود را تعطیل کنیم و فقط استراحت کنیم؛ چرا که تعطیلی یک روز کامل برای بسیاری از ما عملی نیست. با این حال روش‌هایی وجود دارد که می‌توانید با انجام دادن آن‌ها، حال خودتان را بهتر کنید؛ چه در محل کار باشید، چه در خانه یا هر جای دیگری.

در ادامه ۵ نقش مختلف بیان شده که ممکن است هریک از ما در قالب آن نقش‌ها قرار بگیریم. هر یک از این نقش‌ها ممکن است سلامت روان شما را به خطر بیندازد و شما را دچار استرس و اضطراب کند. نکاتی که در ادامه به آن خواهیم پرداخت، می‌تواند تا حد زیادی از آسیب روانی شما در مواجه با موقعیت‌های سخت و مشکلات متفاوت، جلوگیری کند و آرامش دوباره را به شما بازگرداند.

نشانه های عدم سلامت روان

بی‌نظم هستید

شما هر روز از خواب بیدار می‌شوید و کارهای زیادی برای انجام دارید. ذهن شما همیشه در حال مسابقه است و هنگامی که یک کار دیگر توسط شخص دیگری به سمت شما هدایت می‌شود، شما مانند یک لیوان آب، احساس می‌کنید که در آستانه‌ی سرریز شدن هستید.

برای شما همه چیز به یک اندازه مهم به نظر می‌رسد. شما نمی‌دانید که چگونه زندگی خود را به حرکت درآورید و به سمت جلو بروید. فقط کارهای زیادی برای انجام دارید ولی هیچ زمانی برای انجام دادن آن‌ها وقت ندارید. شما معمولا با تماشای زیاد برنامه‌های تلویزیونی یا چک کردن مدام شبکه‌های اجتماعی، از این احساسات جلوگیری می‌کنید

اگر بی‌نظم هستید، چگونه سلامت روان خود را حفظ کنید

  1. تصور کنید که داشتن ذهنی منظم و صلح‌آمیز چه حسی دارد.
  2. هر صبح به محض بیدار شدن از خواب، شروع به نوشتن کنید و تمام احساسات خود را در چند صفحه بنویسید. تمام افکار جداگانه‌ی خود را درباره‌ی هر موضوعی، یادداشت کنید.
  3. لیست کارهای خود را با کوچکترین و ساده‌ترین کارهایی که می‌توانید انجام دهید، اولویت‌بندی کنید.
  4. سعی کنید هر لحظه فقط یک کار اصلی برای انجام دادن داشته باشید. یک کار را بنویسید، آن را کامل کنید، آن را خط بزنید، سپس کار بعدی خود را بنویسید و مراحل را تکرار کنید.
  5. به مدارک، رسیدها و سایر چیزهایی را که در کیف پول، کشوها و کیف شما جمع می‌شود، رسیدگی کنید و به آن‌ها نظم دهید.
  6. صورتحساب‌های خود را به موقع پرداخت کنید.
  7. برنامه‌‌ریزی جدیدی برای پس‌انداز پول خود داشته باشید.
  8. ایمیل و پیام‌های خود را پیگیری کنید.
  9. منطقه‌ی کوچکی از اتاق خواب، کمد یا هرجای دیگری که مربوط به شماست را مرتب کنید.
  10. وسایلی را که دیگر از آن‌ها استفاده نمی‌کنید بفروشید یا به مراکز خیریه اهدا کنید.

به ارتباط بیشتر با افراد نیاز دارید

شما پس از سپری کردن مدت زمان زیادی در شبکه‌های اجتماعی، احساس خستگی و کلافگی می‌کنید. درباره‌ی آنچه ممکن است از دست بدهید چه از نظر اجتماعی و چه از نظر مادی وسواس دارید. شما دائما به آنچه می‌توانستید در آن جلسه یا آن ملاقات بگویید یا انجام دهید، فکر می‌کنید. احساس خلا و پوچی می‌کنید. احساس می‌کنید انرژی لازم برای پیگیری احساسات و سرگرمی‌های خود را ندارید. شما یک‌باره احساس انزوا و غرق شدن می‌کنید.

اگر به ارتباط بیشتر با افراد نیاز دارید، چگونه سلامت روان خود را حفظ کنید

  1. به بیرون از خانه بروید.
  2. با یک دوست تماس بگیرید.
  3. به پیاده‌روی ببرید.
  4. از یک بچه مراقبت کنید.
  5. در یک کافی‌شاپ، پول قهوه‌ی یک غریبه را حساب کنید.
  6. مجله بخوانید.
  7. خودتان را از نظر اخلاقی محدود به انجام بعضی کارها کنید.
  8. غذایی را که دوست دارید، بپزید.
  9. کاری خلاقانه مانند نقاشی، مجسمه سازی، یا عکس گرفتن و قدم زدن در پارک انجام دهید.
  10. برای انجام یک کار خیر داوطلب شوید یا به یک مؤسسه‌ی خیریه، کمک مالی کنید.

شخصیت سالم چه ویژگی هایی دارد

باید دوباره تنظیم شوید

شما در بیشتر روزها احساس منفی کرده‌اید. کسل و بی‌حوصله هستید. روحیه و اشتیاق لازم را برای تجربه‌ی زندگی ندارید. احساس می‌کنید که روابط شما همیشه شکست می‌خورد و در بیشتر شرایط قادر به دیدن جنبه‌ی روشن و مثبت زندگی خود نیستید. احساس می‌کنید که همیشه بدترین حالت برای شما در آستانه‌ی تحقق است. شما نمی‌توانید راهی برای خروج از وضعیت فعلی خود پیدا کنید. شما خواهان یک دیدگاه جدید هستید. یک شروع تازه.

اگر نیاز به تنظیم مجدد دارید، چگونه بهداشت روان خود را حفظ کنید

  1. در یک کلاس یوگا شرکت کنید و فقط بر تنفس خود تمرکز کنید.
  2. در دوره‌های مربوط به تمرکز حواس شرکت کنید.
  3. بسته به نوع نیاز خود با یک درمانگر، روان‌شناس، یک مشاور مذهبی یا کسی که در ارائه‌ی راهنمایی تخصص دارد صحبت کنید تا به نکات مهم توجه کنید.
  4. تعریف خود را از یک روز عالی یادداشت کنید.
  5. لیستی از آنچه شما را در شب بیدار نگه می‌دارد، تهیه کنید و عهد ببندید تا جایی که می‌توانید از آن چیزها رها شوید.
  6. برای خود برنامه‌ی پیاده‌روی و دویدن داشته باشید.
  7. باغبانی کنید، علف‌های هرز را دور بریزید یا داخل باغچه و گلدان‌ها، گل و گیاه بکارید.
  8. در یک برنامه گروهی برای تغییر انرژی و پاکسازی انرژی منفی شرکت کنید.
  9. یک فیلم خنده‌دار تماشا کنید یا با دوستی که می‌دانید می‌تواند شما را بخنداند، دیدار کنید.
  10. اگر می‌توانید گریه کنید.

به دوست داشتن خود احتیاج دارید

خودتان را در طول روز موظف می‌کنید که ۱۰ کیلومتر پیاده بروید. اگر لیست کارهای روزانه‌ی خود را به طور کامل علامت نزنید، احساس شکست می‌کنید. شما دائما به بحثی فکر می‌کنید که درباره‌ی آن کوتاه آمده‌اید. شما درباره‌ی آینده وسواس زیادی دارید. شما غالبا فراموش می‌کنید که در یک لحظه زندگی کنید. از وضعیت تناسب اندام خود متنفر هستید. شما سختگیرترین منتقد خودتان هستید.

اگر به دوست داشتن خود احتیاج دارید، چگونه سلامت روان خود را حفظ کنید

  1. به اندازه‌ی کافی بخوابید.
  2. یوگا یا ماساژ درمانی را امتحان کنید.
  3. یک درمان زیبایی شامل مانیکور و پدیکور انجام دهید.
  4. موهای خود را رنگ کنید یا یک مدل موی تازه به آن‌ها بدهید.
  5. در اتاق خود یک سنگ نمک قرار دهید.
  6. با پولی که پس‌انداز کرده‌اید، برای خود چیزی بخرید.
  7. از کمی سکوت لذت ببرید.
  8. برای مدتی تمام برنامه‌های شبکه‌های اجتماعی را از گوشی خود حذف کنید.
  9. بابت تمام آنچه که در زندگی خود شکرگذار آن هستید، یک لیست تهیه کنید.
  10. تأثیر مثبتی که بر زندگی دیگران گذاشته‌اید را به یاد بیاورید و آن‌ها را یادداشت کنید

به صورت مداوم در انجام کارها تعلل می‌کنید

شما می‌دانید که چه کاری باید انجام دهید اما نمی‌توانید برای انجام دادن آن انگیزه پیدا کنید. شما با حل مشکلات موجود در ذهن‌تان، هر راه‌حل ممکن را بررسی خواهید کرد، اما در اولین قدم برای اقدام، کوتاهی خواهید کرد. نمی‌توانید بفهمید که چرا حرکت شما برای انجام عمل بسیار دشوار است. شما کارها را زمانی به پایان می‌رسانید که شخص دیگری برای انجام آن مهلت تعیین می‌کند. احساس می‌کنید از کنترل خارج شده‌اید، مانند اینکه اختیارات و توانایی خود برای مدیریت زندگی را از دست داده‌اید.

اگر تعلل می‌کنید چگونه سلامت روان خود را حفظ کنید

  1. به موقع بلند شوید و به موقع برای رفتن به سرکار حاضر شوید.
  2. یک یا دو کاری را که مدت‌هاست کنار گذاشته‌اید، انجام دهید و به پایان برسانید.
  3. برنامه‌ریزی کنید که کجا و چه زمانی باید وظایف خود را انجام دهید.
  4. تمام دلایلی را که نتوانسته‌اید یک کار خاص را انجام دهید لیست کنید و برای هر یک، راه حل ارائه دهید.
  5. یک تایمر را به مدت ده دقیقه تنظیم کنید و متعهد شوید که روی یک کار با ۱۰۰٪ تمرکز در کل مدت زمان کار کنید.
  6. به ساده‌ترین و آسان‌ترین قدم اول برای رسیدن به یک هدف بزرگ فکر کنید.
  7. برای انجام وظایف روزانه‌ی خود، قراردادی برای خودتان بنویسید.
  8. آخر هفته‌ی خود را بر اساس آنچه بیشتر شما را به هیجان می‌آورد برنامه‌ریزی کنید.
  9. مهم‌ترین کاری که این هفته می‌توانید برای خود انجام دهید را بنویسید و برنامه‌ی مشخصی برای انجام آن داشته باشید.
  10. کتاب‌هایی برای ایجاد تغییرات کوچک مانند عادت‌های اتمی یا قدرت عادت را بخوانید.
نکته‌ی پایانی

امروزه با وجود مشکلات کوچک و بزرگی که در زندگی هر یک از ما وجود دارد، توجه به سلامت روان و بهداشت روان از جمله کارهای بسیار مهم زندگی روزمره است. با انجام دادن آنچه در بالا گفته شد، می‌توانید به این موضوع توجه کنید و زندگی سالم‌تری را از لحاظ فکری و روانی دنبال کنید.

منبع: Wit & Delight برگرفته از دیحی کالا مگ

چند اصل طلایی برای داشتن یک رابطه‌‌ احساسی سالم و با دوام

دیدگاهتان را بنویسید