عوامل حواس پرتی را حذف کنید

عوامل حواس پرتی را حذف کنید

This post was most recently updated on 4 ماه ago

اگرچه ممکن است بدیهی به نظر برسد، اما مردم اغلب نقش عوامل گوناگون و متعدد حواس پرتی که مانع تمرکزشان می‌شود را دست‌کم می‌گیرند و دقیقا به همین دلیل نمی‌ توانند کارها و وظایفشان را به سرانجام برسانند.

از این قبیل عوامل حواس پرتی می‌توان به نمونه‌های مختلفی اشاره کرد، صدای تلویزیون در پس‌زمینه، همکارانی که در نزدیکی شما مدام گپ می‌زنند و صحبت می‌کنند، گوشی موبایل‌تان روی میز با صدای ممتد اعلان‌های مربوط به شبکه‌های اجتماعی یا حتی باز بودن پنجره‌های اضافی در مرورگرتان به هنگام انجام کار.

۵ دلیل برای خلوت کردن با خود

باید در نظر داشت که همه‌ی عوامل حواس پرتی از منابع خارجی نشأت نمی‌گیرند. خستگی بیش از حد، نگرانی، اضطراب، انگیزه‌ی ضعیف و سایر آشفتگی‌های درونی هم می‌توانند در نقش عوامل حواس‌ پرتی درونی ظاهر شوند.

به حداقل رساندن این عوامل حواس پرتی همیشه کار آسانی به نظر نمی‌رسد. اگرچه ممکن است گاهی به‌سادگی خاموش کردن تلویزیون یا رادیو باشد، یا حتی کنار گذاشتن تلفن همراه‌تان اما گاهی هم ممکن است این مسأله کمی چالش‌ برانگیز باشد، مثلاً برخورد با همکارتان که همیشه با صحبت کردنش مزاحم انجام کارتان می‌شود یا حتی گاهی برخورد با اعضای خانواده.

یکی از راه‌های مدیریت عوامل حواس پرتی این است که زمان و مکان مشخصی را برای انجام کارهایتان یا مطالعه تعیین کنید و از دیگران درخواست کنید که در آن بازه‌ی زمانی مزاحم نشوند و شما را تنها بگذارند.

یکی از گزینه‌های دیگر یافتن مکانی آرام است، جایی که بدانید در آن قادر خواهید بود بدون مزاحمت کار کنید. کتابخانه، یک اتاق خصوصی در خانه یا حتی یک کافی شاپ آرام می‌تواند مکان خوبی برای این کار باشد.

۱۵ راه برای بهبود و افزایش تمرکز

چند راهکار برای مهار و به حداقل رساندن عوامل حواس پرتی درونی هم وجود دارد؛ به‌عنوان مثال استراحت کافی قبل از مطالعه یا انجام کار تأثیر بسزایی در این خصوص دارد؛ یا مدیتیشن و تفکرات مثبت برای مبارزه با اضطراب و نگرانی. نکته‌ی دیگر هم این است که هر زمان که متوجه شدید ذهن شما از انجام کار یا مطالعه منحرف شده است و به مسائل دیگر دارید فکر می‌کنید، به صورت آگاهانه تمرکز حواس خود را معطوف به وظیفه‌ی در حال انجام بکنید.

دیدگاهتان را بنویسید