چربی سوز یا قندسوز ؟ شرطی کردن سوخت و ساز بدن

چربی سوز یا قندسوز ؟ شرطی کردن سوخت و ساز بدن

چربی سوز یا قندسوز

وضعیت جسمانی شما نیز بسته به این است که چگونه سوخت و ساز بدن و عضلاتتان را شرطی کنید ( چربی سوز یا قندسوز ؟) تا انرژی لازم و متناسب اندام دلخواه در شما ایجاد شود.

1.چه کارهایی را بطور منظم برای مراقبت از جسم و تامین سلامت خود انجام می دهید؟

2. چه عاملی سبب میشود جسم انسان با حداکثر بازدهی خود کار کند؟

به یک مثال توجه کنید:

پیروزی باور نکردنی “میتل من” اهمیت بعضی از این اصول پایه را نشان میدهد “میتل من” حد نصاب دو استقامت را شکست و مسافت هزار مایل را در 11 روز و 19 ساعت دوید و بطور متوسط روزانه بیش از 135 کیلومتر طی کرد. جالب است بدانید که در پایان مسابقه سر حال تر از روز اول بنظر میرسید و از نظر جسمانی کم ترین آسیبی ندیده بود.

چه عاملی باعث شده او بتواند از همه توانایی های جسمی اش استفاده کند و حتی توانایی هایش را فزونی بخشد بدون انکه کوچکترین اسیبی بر جسمش وارد شود؟

اول اینکه او سالها تمرین بدنی کرده بود و ثابت کرد اگر ما بطور مداوم و روز افزون انتظارات صحیحی از خود داشته باشیم میتوانیم خودمان را با هر شرایطی سازگار کنیم.

دوم اینکه برای او سلامت جسم و آمادگی جسمانی اش دو مبحث جدا بودند.

تفاوت امادگی جسمانی و سلامت جسم:

آمادگی جسمانی چیست؟ عبارت است از توان انجام فعالیت های ورزشی

سلامت جسم چیست؟ عبارت است از حالتی که همه دستگاه های بدن به بهترین صورت کار کنند.

خیلی ها تصور می کنند که آمادگی جسمانس شامل تندرستی هم میشود اما این دو لزوما با هم همراه نیستند. اگر امادگی جسمانی به قیمت از دست رفتن تندرستی بدست اید عمر ما چندان طولانی نخواهد شد که از اندام متناسب خود لذت ببریم. چگونه بر سلامت جسممان بیفزاییم؟

بهترین راه این است که تفاوت بین ورزش های چربی سوز یا قندسوز و تفاوت بین بنیه و نیروی جسمی را تعریف کنیم.

تفاوت بین ورزش های چربی سوز و قندسوز

ورزش های چربی سوز مانند ایروبیک به ورزش های متعادلی گفته میشود که میتوان انها را به مدت طولانی انجام داد این تمرین ها باعث تقویت بنیه می شود و برای تامین انرژی در درجه اول از چربی های بدن استفاده می کند که مستلزم استفاده از اکسیژن هستند. اما بر عکس ورزش های قندسوز مستلزم افزایش مصرف اکسیژن نیستند و فقط مدت کوتاهی قابل انجام هستند این تمرین ها در درجه اول باعث سوختن گلیکوژن و ذخیره شدن چربی در بدن میشوند.

چرا اغلب امریکایی ها از خستگی رنج می برند؟

چون خیلی از مردم میخواهند در کمترین زمان بیشترین نتیجه را بگیرند و با توجه به فشارهای عصبی و نداشتن وقت کافی، به ورزش های قندسوز روی می اورند. با انجام ورزش های قندسوز ذخیره گلیکوژن آنان خیلی زود تمام می شود و دستگاه سوخت و ساز بدنشان به مصرف قند خون که دومین منبع سوخت است می پردازد و همین امر باعث سر درد خستگی و مشکلات دیگر می شود.

چگونه میتوان ورزش های قندسوز را به ورزش های چربی سوز تبدیل کرد؟

ساده ترین راه کند کردن حرکات است. ورزش هایی مثل پیاده روی، شنا، دوچرخه سواری و دو آهسته میتواند بصورت چربی سوز یا قندسوز انجام شود. در چنین ورزشی، اگر ضربان قلب کند باشد این ورزش ها چربی سوزند و اگر تند باشند قندسوز می شوند.

برای اینکه بدنتان را به دستگاه چربی سوز تبدیل کنید، باید دستگاه سوخت و ساز بدن خود را طوری بار بیاورید تا بصورت چربی سوز کار کند این همان شرطی کردن سوخت و ساز بدن است.

پیشنهاد ما یک دوره دو تا هشت ماهه برای پرداختن انحصاری به ورزش های چربی سوز است پس از این برای متعادل کردن بین تندرستی و امادگی جسمانی هفته ای یک تا سه بار بطور منظم به ورزش های قندسوز بپردازید.

با حرکت پلانک عضلات داخلی بدن خود را بسازید

به سوالات زیر پاسخ دهید:

1.ایا هنگام ورزش میتوانید حرف بزنید(چربی سوز)؟ یا برعکس(قندسوز)؟

2.آیا تنفس شما منظم و قابل شنیدن است(چربی سوز)؟ یا برعکس(قندسوز)؟

3.آیا در عین خستگی از حرکات ورزشی لذت میبرید(چربی سوز)؟ یا برعکس(قندسوز)؟

برای اینکه تمرین های ورزشی شادی بخشی را جز برنامه منظم زندگی خود قرار دهید به این نکات توجه کنید:

1.مشخص کنید حرکات ورزشی شما معمولا چربی سوز یا قندسوز است .ایا با احساس خستگی از خواب بیدار میشوید؟ ایا بعد از ورزش احساس گرسنگی، سرگیجه یا کوفتگی عضلات می کنید؟ ایا با وجود تلاشهای شما حجم چربی بدنتان فرقی نکرده است؟ اگر پاسختان به سوال ها مثبت است بصورت قندسوز ورزش می کنید.

2.یک دستگاه تعیین ضزبان قلب تهیه کنید تا هنگام ورزش نگذارید ضربان قلبتان از حد معینی بالاتر برود.

3.برنامه هایی بریزید تا دستگاه سوخت و ساز بدنتان را شرطی کنید و مدت ده روز ان را انجام دهید.

مهمترین عامل برای ایجاد تندرستی اکسیژن است برای اینکه در هنگام ورزش اکسیژن اندام ها تمام نشود باید بدانید آیا حرکات شما بصورت چربی سوز بوده یا به مرحله قندسوزی رسیده است.

دیدگاهتان را بنویسید