همه چیز درباره مدیریت و کنترل خشم

همه چیز درباره مدیریت و کنترل خشم

مدیریت و کنترل خشم

خشم حالت روانی است که از یک دلخوری ساده تا عصبانیت زیاد در نوسان است. عصبانی شدن احساسی است که به‌جای سرکوب آن باید به فکر شیوه‌های کنترلش باشیم. خشم نیز همانند سایر احساسات حامل پیامی است. ممکن است این پیام به معنی وجود یا بروز شرایطی ناگوار، ناعادلانه یا تهدیدآمیز در حق شما باشد. در صورتی که واکنش‌تان به چنین شرایطی عصبانیت یا خشم شدید باشد، پیام احساس‌تان هیچ گاه به مخاطب نخواهید رسید. ولی نگران نباشید. کنترل خشم از آنچه فکرش را می‌کنید ساده‌تر است. بر خلاف تصور عمومی خشم احساسی عادی و سالم است. اما وقتی ناسالم می‌شود که دم به دقیقه بروز پیدا کرده  یا کنترل اوضاع از دستان‌مان خارج شود.

روش‌های زیر به شما در یافتن راه‌های کنترل خشم یاری می‌کند.

دلیل اصلی خشم تان را دریابید

معمولا ریشه خشم در مسایلی است که در بچگی از دیگران دیده و یاد گرفته‌ایم. مثلا والدین یا همکلاسی‌های خود را زیاد در حال دعوا دیده‌ایم. اگر هم در معرض حوادث شوکه کننده یا سطح بالایی از استرس قرار داشته باشیم در مقابل خشم آسیب‌پذیرتر خواهیم بود.

خشم اغلب پوششی برای دیگر احساسات است.

برای بیان عصبانیت لازم است به روشی صحیح با احساس واقعی خود ارتباط برقرار کنید. از خود بپرسید هدف من از عصبانی شدن چیست؟ آیا می‌خواهم شرمندگی، ناامنی، جریحه‌دار شدن، خجالت‌زدگی و دیگر احساسات خود را از اطرافیان مخفی نگه دارم؟ اگر در موارد احساسی گفته شده، واکنش معمول شما خشم و عصبانیت باشد، پس جواب مثبت است.

علایم و نشانه‌ های عصبانی شدن

عصبانیت ناگهانی رخ نمی‌دهد. علایم فیزیکی در بدن وجود دارند که بروز چنین لحظه‌ای را به شما هشدار می‌دهند. با دانستن این علایم خواهید توانست قبل از خارج شدن کنترل از دستان‌تان، خشم خود را مدیریت کنید.

این علایم عباتند از:

  • دندان قروچه کردن
  • احساس داغی و خیس عرق شدن
  • تندتر نفس کشیدن
  • سردرد گرفتن
  • تند تند قدم زدن
  • دشواری در تمرکز کردن
  • افزایش ضربان قلب
  • «خون دیدن»
  • سفت شدن شانه‌ها

آیا شما هم جزو کسانی هستید که دلیل عصبانیت‌‌تان را به گردن عوامل خارجی می‌اندازید؟ مثلا اعمال خودخواهانه‌ای که از دیگران سر می‌زند یا شرایطی که سبب درماندگی‌تان می‌شود؟ در واقع، این مشکل بیشتر ناشی از کج فهمی شما در رابطه با مسئله‌ایست که با آن رو‌به‌رو شده‌اید.

راه‌های کاستن از خشم و عصبانیت

بعد از اینکه فهمیدید علایم و نشانه‌های خشم‌تان چیست می‌توانید سریعا برای فرو نشاندن آن اقدام کنید و اجازه ندهید کنترل اوضاع از دستان‌تان خارج شود.

شیوه‌های کنترل خشم زیاد هستند. در اینجا مواردی را برای کمک به شما ذکر می‌کنیم:

  • نفس عمیق بکشید: تنفس عمیق و آهسته بکشید تا با افزایش تنش در بدن مقابله ‌کنید.
  • تمرین کنید: پیاده‌روی سریع دور خانه بهترین روش برای اینکار است. با اینکار تنشی که درون شما انباشته شده است خالی می‌شود و با خیالی آسوده‌تر می‌توانید به مشکل پیش آمده رسیدگی کنید.
  • از حواس‌تان استفاده کنید: از قدرت آرامش‌بخش حواس پنجگانه خود استفاده کنید. مثلاً به موسیقی گوش دهید، خود را در مکانی جذاب فرض کنید و حتی آب بنوشید.
  • بدن‌تان را ماساژ دهید: مثلا شانه‌ها، گردن و سرتان را ماساژ دهید تا تنش این نقاط برطرف شود.
  • تا ده بشمارید: اگر روی شمارش اعداد تمرکز کنید به منطق‌تان اجازه می‌دهید بر احساسات هیجانی خود غلبه کند. اینکار را تا جایی انجام دهید که مجددا آرامش خود را به‌دست آورید.

موقعی که خشم به سراغ‌تان می‌آید درباره دلیل آن از خودتان سوالاتی بپرسید. مثلا بپرسید آیا واقعا ارزشش را دارد برای موضوع پیش آمده خشمگین شوم؟ آیا ارزشش را دارد روزم را خراب کنم؟ آیا ارزشش را دارد وقتم را صرف این کار کنم؟ راه‌حل جایگزین برای این مشکل چیست؟ سوالات اینچنینی به شما کمک می‌کند کج خُلقی موقع عصبانیت را کنار بگذارید، سریع به جواب برسید و مسلما سبب افزایش ارزش‌تان نزد بقیه شود.

راه‌های سالم برای بیان خشم

اگر واقعا دلیلی برای بیرون ریختن خشم‌تان وجود دارد، پس با شیوه‌ای صحیح اینکار را انجام دهید. وقتی با افراد دیگر از روی احترام بحث را ادامه دهید، در این حالت خشم به ابزاری بسیار مفید برای پیشبرد خواسته‌هایتان تبدیل می‌شود. اما در این راه همیشه چند نکته را به خاطر داشته باشید:

  • عدالت را سرلوحه خود قرار دهید. اینکه از کسی دلخور شوید عادی است. اما اگر ناعادلانه دست به کاری بزنید خیلی زود رابطه‌تان را با دیگران از دست خواهید داد. عادلانه رفتار کردنِ شما، هم احترامی است به طرف مقابل و هم گامی است مؤثر به سمت حل مسئله.
  • روابط‌تان را در اولویت قرار دهیدباید حفظ و نگهداری روابط برایتان مهم‌تر از خشمتان باشد تا از میدان برنده خارج شوید.
  • روی زمان حاضر تمرکز کنید. هنگام عصبانیت و دعوا به راحتی امکان دارد به پاک کردن حساب‌های کهنه روی آورید. بهتر است به‌جای تلف کردن وقت ، یکراست به سراغ مشکل اصلی بروید و برای آن چاره‌اندیشی کند.
  • بخشنده باشیداگر کسی این وسط نتواند یا نخواهد از‌خود‌گذشتگی نشان دهد حل مسئله دشوار و حتی غیر ممکن می‌شود.
  • زمان دست کشیدن از بحث را تشخیص دهید. وقتی نمی‌توانید به توافق برسید، با شرایط حاضر بسازید یا دیگر اهمیتی برای موضوع مذکور قایل نشوید.

منبع: دیجی کالا مگ

ده احساس نیرو بخش جایگزین الگوهای منفی

12 نشانه بدبینی و انسان های بدبین

دیدگاهتان را بنویسید