تکنیک های ساده و مؤثر برای داشتن زندگی بهتر

تکنیک های ساده و مؤثر برای داشتن زندگی بهتر

This post was most recently updated on 6 ماه ago

بسیاری از افراد عادت دارند زندگی خود را سخت‌تر از آن چیزی که هست بکنند. ما انسان‌ها هیچ‌ وقت هیچ ‌چیز را آسان نمی‌کنیم. داشتن زندگی بهتر و شادتری آرزوی همه ماست ، با این‌ وجود کارهایی انجام می‌دهیم که مانع از خوشحالی ما می‌شوند. ما معمولا بیش از حد تلاش می‌کنیم تا به چیزی دست پیدا کنیم و زندگی ما بهتر شود. اما واقعیت تلخ این است که چیزهایی که برای رسیدن به آن‌ها تلاش می‌کنیم، آن‌طور که تصور می‌کنیم ما را خوشحال نمی‌کنند.

داشتن برنامه برای آینده مهم است، اما دلیلی ندارد که زندگی و خوشحالی امروزمان را فدای آینده‌ای کنیم که هیچ‌کس از آن خبر ندارد. هیچ کدام از ما نمی‌دانیم که چند سال دیگر عمر می‌کنیم و آیا فردایی هست یا نه، پس چرا از لحظه لحظه‌‌ی زندگی‌‌مان بهره نبریم؟ در این مقاله قصد داریم ترفندهایی که به داشتن زندگی بهتر و شادتر کمک می‌کنند را به شما معرفی کنیم.

تکنیک های ساده و مؤثر برای داشتن زندگی بهتر

1. افرادی که در فضای مجازی شما را ناراحت می‌کنند، آنفالو کنید

همه‌ی ما در فضای مجازی دست‌کم یک نفر را می‌شناسیم که دست از غر زدن بر نمی‌دارند و مدام با دیگران و حتی شما جر و بحث می‌کنند. حتی اینفلوئنسرها هم از این قضیه مستثنا نیستند و ممکن است باعث شوند احساس بدی نسبت به خودتان پیدا کنید. پس بهترین کار این است که از همین الان آنفالو کردن این افراد را شروع کنید. وارد اینستاگرام یا فیسبوک شوید و افرادی که باعث ناراحتی شما می‌شوند را فورا آنفالو کنید.

۲. افراد شاد و الهام‌بخش را دنبال کنید

زمانی که افراد منفی‌ را از شبکه‌های اجتماعی‌ حذف کردید، نوبت به دنبال کردن افراد مثبت و الهام‌بخش می‌رسد. در فضای مجازی سرچ کنید و اینفلوئنسرهایی را پیدا کنید که باعث افزایش شادی و امیدواری در شما می‌شوند‌. افرادی را دنبال کنید که به برابری اهمیت می‌دهند، همیشه مثبت‌اندیش هستند و به دنبال انجام کارهای خیر هستند. این افراد باعث بهبود خلقیات و اعتماد به نفس شما می‌شوند و شما را بر تحریک می‌کنند تا عملکرد بهتری داشته باشید و کارهای بهتری انجام دهید‌.

۱۲ راه برای شاد بودن

۳. مدت زمانی که در فضای مجازی هستید را محدود کنید

اینکه در پیچ‌تان اینفلوئنسرهای خوبی را فالو کرده‌اید، به این معنی نیست که بیست و چهار ساعته در اینستاگرام و فیسبوک وقت بگذرانید. فضای مجازی را به‌عنوان غذاهای فرآوری ‌شده تصور کنید. اینکه هر از گاهی مقدار کمی خوراکی‌های شیرین یا چرب بخورید، ایرادی ندارد؛ اما اگر هر روز صبح، ظهر و شب این مواد غذایی ناسالم را بخورید، این موضوع تأثیر منفی بر روی سلامت جسم شما می‌گذارد‌. فضای مجازی هم همین‌طور است. اگر مدت زمان کمی را صرف گشتن در آن بکنید، ایرادی ندارد. اما اگر بیش از حد درگیر آن شوید، سلامت روانی شما به خطر میفتد.

۴. با کسانی که شما را ناراحت یا ناامید می‌کنند، معاشرت نکنید

فضای مجازی بخش بزرگی از زندگی همه‌ی‌ ما را تشکیل داده است، اما افرادی که در واقعیت با آن‌ها رفت‌وآمد می‌کنیم هم می‌توانند تأثیرات منفی به مراتب بیشتری بر روی ما بگذارند. اگر در اطرافیان شما فردی وجود دارد که تأثیر منفی بر زندگی شما می‌گذارد، مانع از شما در شناخت توانایی‌هایتان می‌شود و همیشه به هر دلیلی باعث ناراحتی شما می‌شود، باید یک تصمیم آگاهانه بگیرید و وقت کمتری را با او بگذرانید. اگر دوستتان شرایط سخت و ناراحت‌کننده‌ای را می‌گذراند، نیازی نیست ارتباطتان را به طور کامل با او قطع کنید، بلکه می‌توانید مدت زمانی که با او می‌گذرانید را کم کنید.

۵. نه گفتن را یاد بگیرید

یاد گرفتن مهارت نه گفتن باعث داشتن زندگی بهتر و بی‌ درسرتری خواهد شد. اگر شما هم جزء آن دسته از افرادی هستید که برای اینکه دیگران از شما ناراحت نشوند به آن‌ها نه نمی‌گویید، باید به شما بگوییم که احتمالا دچار ترس از دست دادن یا اختلال فومو هستید. بهتر است هرچه سریع‌تر به فکر تمرین نه گفتن باشید.

مهارت نه گفتن چیزی نیست که یک شبه آن را یاد بگیرید، بلکه باید این مهارت را به تدریج در خودتان تقویت کنید. از همین امروز شروع کنید و اگر موقعیتی پیش آمد که باید نه بگویید، به طور مثال یکی از دوستانتان از شما خواست کاری را برایش انجام دهید اما شما وقتش را ندارید، خیلی راحت و مودبانه درخواست او را رد کنید. حواس‌تان باشد هنگام تمرین نه گفتن همه چیز را رد نکنید و فقط کارهایی را رد کنید که برای انجامشان وقت ندارید یا انجام دادن آن‌ها را دوست ندارید.

۶. بله گفتن را یاد بگیرید

اگر عادت کرده‌اید که به همه چیز مثل امتحان کردن چیزهای جدید، ملاقات با افراد جدید یا بیرون رفتن با دوستان نه بگویید، باید بله گفتن را تمرین کنید و با این کار یک تغییر مثبت در زندگی ایجاد کنید. از منطقه‌ی امنتان خارج شوید. بیرون بروید، با دیگران معاشرت کنید و فرصت‌های جدید و متفاوت را بپذیرید.

۷. به اندازه‌ی کافی مایعات بنوشید

بعضی از بیماری‌ها که ممکن است شما هم دچار آن‌ها باشید، ناشی از هیدراته بودن یا کم‌آبی بدن است. بیشتر ما در طول روز به اندازه‌ی کافی آب نمی‌نوشیم. سعی کنید صبح که از خواب بیدار می‌شوید، یک لیوان آب بنوشید و در طول روز هم به اندازه‌ی کافی آب و مایعات بنوشید. نوشیدن چای گیاهی روش بسیار خوبی برای تأمین مایعات لازم بدن است.

۸. بدنتان را با خوراکی‌های سالم و مغذی تغذیه کنید

بسیاری از افراد با خوردن شیرینی‌جات، نمک یا غذاهای چرب احساس خوبی پیدا می‌کنند و از آن‌ها لذت می‌برند، اما باید به شما بگوییم که این نوع خوراکی‌ها برای بدن به شدت مضر هستند. به جای این خوراکی‌های ناسالم، سبزیجات و میوه‌های تازه بخورید. توجه داشته باشید که کم خوردن، به طور مثال فقط خوردن سالاد هم مضرات خاص خودش را دارد، چون بدن شما به مواد مغذی مختلفی نیاز دارد تا بتواند به درستی عمل کند.

۹. هر از گاهی غذاهای بد و ناسالم بخورید!

میوه و سبزیجات باید بخش اصلی رژیم غذایی شما را تشکیل بدهند، اما لازم نیست همیشه غذاهای سالم بخورید. واقعیت این است که می‌توانید گاهی اوقات غذاهایی که بد یا ناسالم تلقی می‌شوند را بخورید؛ وگرنه از غذاهای سالم زده می‌شوید‌. هر از چند گاهی خودتان را مهمان یک غذای ناسالم بکنید و بدون عذاب وجدان گرفتن، از خوردن آن لذت ببرید.

۱۰. با حیوانات وقت بگذرانید

مطالعات متعدد به این نتیجه رسیده‌اند که افرادی که حیوان خانگی دارند، نسبت به سایر افراد شادتر هستند. اگر شما هم حیوان خانگی دارید، وقت بیشتری با حیوانتان بگذرانید. نوازش کردن حیوانات می‌تواند به‌شدت آرام‌بخش باشد. اگر حیوان خانگی ندارید، لازم نیست فورا و فقط برای اینکه در این لیست قرار دارد، اقدام به گرفتن حیوان خانگی کنید. توجه داشته باشید که حیوانات خانگی به مراقبت زیادی نیاز دارند، پس اگر وقت کافی ندارید یا مسؤولیت‌پذیر نیستید، از گرفتن حیوان خانگی خودداری کنید.

۱۱. وقت بیشتری را در فضای آزاد بگذرانید

وقت گذراندن در فضای آزاد یکی دیگر از فعالیت‌هایی است که به داشتن زندگی بهتر کمک می‌کند. تحقیقات نشان داده‌اند که رایحه‌های طبیعی مانند بوی چمن نقش به‌سزایی در افزایش شادی دارند. بیرون بروید و اجازه دهید نور آفتاب روی پوستتان بتابد.

۱۲. گاهی اوقات به تنهایی وقت بگذرانید

برای داشتن زندگی بهتر به تنهایی خود ارزش اهمیت دهید. همه‌ی ما به تنهایی نیاز داریم تا یک گوشه‌ بنشینیم و اتفاقاتی که در زندگی‌مان گذشته را مرور کنیم. خودتان را مهمان یک فنجان قهوه کنید. فیلم ببینید و از تنهایی نهایت استفاده را بکنید.

۵ دلیل برای خلوت کردن با خود

۱۳. تمرینات انعطاف‌پذیری را انجام دهید و ورزش کنید

مطمئنا شما هم از فواید ورزش برای سلامتی خبر دارید. فرقی ندارد چه تمرینی را انجام دهید، در هر صورت ورزش کردن باعث می‌شود احساس بهتری پیدا کنید. شنا کردن، دویدن، پیاده‌روی کردن و… همگی برای شما مفید هستند. پس از ورزش کردن برای داشتن زندگی بهتر غفلت نکنید.

چند حرکت برای انعطاف پذیری بدن

۱۴. شب‌ها زودتر بخوابید

اگر شب‌ها کمی زودتر به رخت‌خواب بروید، تفاوت قابل توجهی در کیفیت زندگی‌ ایجاد می‌شود. خوابیدن به اندازه‌ی کافی فواید زیادی دارد و باعث می‌شود پرانرژی‌تر شوید و خلق‌ و خویتان بهتر شود.

ماساژ پا برای خواب راحت

۱۵. دور و اطرافتان را مرتب کنید

اگر محیط اطرافتان شلوغ باشد، گیج می‌شوید و ذهنتان درگیر می‌شود. یک روز را صرف تمیز و مرتب کردن محیط اطرافتان کنید و تمام چیزهایی به درد نخور را دور بیندازید.

۱۶. به یکی از دوستان‌ یا اعضای خانواده‌ی خود زنگ بزنید

ارتباط با دیگران یکی از مهم‌ترین عوامل در داشتن زندگی بهتر است. اما گاهی اوقات به دلیل مشغله‌ی زیاد و درگیری در روزمره فراموش می‌کنیم با عزیزانمان تماس بگیریم و جویای احوالشان شویم. همین امروز تلفن را بردارید و به مادر یا یکی از دوستانتان زنگ بزنید و به آن‌ها بگویید که چقدر دوستشان دارید.

۱۷. از دیگران تعریف کنید

دفعه‌ی بعد که دیدید لباس کسی زیبا است یا کار خوبی انجام داده است، این را به خود او بگویید. این موضوع باعث می‌شود آن‌ها خوشحال شوند. اینکه بدانید باعث خوشحالی دیگران شده‌اید، خودتان را هم شاد می‌کند.

۱۸. شکرگزاری کردن را تمرین کنید

بر روی چیزهایی که برای آن‌ها شکرگزار هستید، تمرکز کنید. سعی کنید هر روز سه اتفاق خوبی که برایتان اتفاق افتاده را یادداشت کنید و برای این کار به دنبال اتفاقات خیلی بزرگ نباشید‌. برای اینکه خودتان و خانواده‌تان سالم هستید و سقفی بالای سرتان هست، خدا را شکر کنید. تبدیل شکرگزاری به عادت باعث می‌شود همیشه به دنبال چیزهای مثبت در زندگیتان باشید.

۱۹ یکی از افرادی که در حقتان اشتباه کرده را ببخشید

اگر از دیگران کینه به دل بگیرید، اولین کسی که اذیت می‌شود خودتان هستید. بخشیدن کسی که در حقتان بدی کرده یعنی او را فراموش کنید و دیگر به او و کار بدی که کرده فکر نکنید. این کار باعث می‌شود زندگی بهتر و آرام‌تری داشته باشید.

۲۰. خودتان را ببخشید

اگر به خاطر کاری که کرده‌اید یا نکرده‌اید مدام خودتان را سرزنش کنید، دچار افسردگی می‌شوید و کم‌کم احساس تنفر از خود در شما ریشه می‌کند. اگر در گذشته اشتباهی کرده‌اید، این نکته را قبول کنید که نمی‌توانید گذشته را تغییر دهید. به جای حسرت خوردن، از اشتباهاتتان درس بگیرید و با خودتان مهربان‌تر باشید.

۲۱. یک کتاب خوب بخوانید

غرق شدن در ماجرای یک کتاب و فراموش کردن مشکلات و دغدغه‌های زندگی خود حتی برای مدت کوتاه‌ می‌تواند لذت‌بخش باشد. اگر کتاب خواندن را دوست دارید اما برای آن وقت ندارید، در اولین فرصت یک کتاب خوب تهیه کنید و شروع به خواندن آن بکنید.

معرفی کتاب های رمان عاشقانه و غیر عاشقانه

۲۲. برای خودتان چیزی که دوست دارید را بخرید

این موضوع درست است که خوشحالی ما نباید وابسته به چیزهای مادی باشد، با این‌حال اگر هر از گاهی برای خودتان چیزی بخرید که مدتی‌ است آن را می‌خواهید، زندگی شما‌ بهتر و با کیفیت‌ تر می‌شود و شادیتان افزایش پیدا می‌کند. مطمئن باشید زمانی که چیزی که بعد از مدت‌ها می‌خواستید را بخرید، شادی بی‌نظری را تجربه خواهید کرد.

۲۳. به کسی که دوستش دارید، ابراز علاقه کنید

به دوستان یا اعضای خانواده‌ی خود ابراز علاقه کنید و به آن‌ها بگویید که چقدر دوستشان دارید و چقدر برایتان مهم هستد. این کار علاوه بر اینکه حس خوبی به آن‌ها می‌دهد، باعث می‌شود حال خودتان هم خوب شود.

۲۴. یک غذای خوشمزه برای خودتان و اعضای خانواده‌تان درست کنید

بیشتر وقت‌ها به دلیل مشغله‌ی زیاد به دنبال تهیه‌ی غذاهای ساده و آسان هستیم. به جای این کار می‌توانید وقت بیشتری را صرف آشپزی کنید و یک غذای خوشمزه و جدید درست کنید و در کنار اعضای خانواده از خوردن آن لذت ببرید. سعی کنید حتما شب‌ها که همه‌ی اعضای خانواده در منزل هستند، کنار یکدیگر شام بخورید و با یکدیگر درباره‌ی اتفاقاتی که در طول روز برایتان افتاده، صحبت کنید.

منبع: a conscious rethink, the simple dollar

دیدگاهتان را بنویسید