تکنیک پومودورو به چه صورت عمل می‌کند؟

تکنیک پومودورو به چه صورت عمل می‌کند؟

This post was most recently updated on 3 ماه ago

تکنیک پومودورو یکی از ساده‌ ترین روشهای افزایش بهره‌وری است. تمام آنچه که نیاز دارید یک تایمر است. غیر از آن به هیچ برنامه، کتاب یا ابزار خاصی نیاز ندارید؛ هرچند اگر به اطلاعات بیشتر در خصوص این تکنیک نیاز داشته باشید، تعداد زیادی کتاب و مقاله وجود دارد. کتاب آقای سیریلو تحت عنوان « تکنیک پومودورو » کتابی خواندنی و مفید است، اما خود سیریلو هم اصراری بر خرید یا مطالعه این کتاب نداشته است. در اینجا نحوه‌ی شروع کار با تکنیک پومودورو در پنج مرحله آورده شده است؛

  1. کاری که قصد انجامش را دارید مشخص کنید.
  2. تایمر را برای ۲۵ دقیقه تنظیم کنید.
  3. کار را آغاز کنید و تا زمانی که زنگ تایمر به صدا در نیامده به انجام آن ادامه دهید. سپس وقتی که زمان تایمر به انتها رسید و زنگ زد، روی کاغذ یک علامت بگذارید.
  4. کمی استراحت کنید (۵ دقیقه خوب است).
  5. به ازای هر ۴ علامت روی کاغذ یک استراحت طولانی‌تر بکنید.

تکنیک پارادوکس ، روشی برای ساده کردن انتخاب‌ها

این استراحت «طولانی‌تر» معمولا به مدت ۱۵-۳۰ دقیقه است، در این فاصله هر کاری که لازم است انجام بدهید تا انرژی از دست رفته دوباره برگردد و برای شروع یک جلسه ۲۵ دقیقه‌ای دیگر آماده باشید. در طی یک روز کاری اگر این فرآیند را چند بار تکرار کنید در حقیقت کارهای زیادی به انجام خواهید رساند علاوه بر اینکه زمان زیادی هم برای استراحت خواهید داشت تا بتوانید یک فنجان قهوه بنوشید یا بطری آب یا نوشیدنی خود را برای ۲۵ دقیقه بعدی دوباره پر کنید.

در تکنیک پومودورو توجه به این نکته هم مهم است که بدانید واحد‌های ۲۵ دقیقه‌ای یا همان پومودروها ، واحدهایی غیر قابل تقسیم هستند؛ این بدان معنی است که اگر توسط یک همکار، به واسطه‌ی یک ملاقات یا هر رویداد اضطراری دیگری کارتان قبل از تمام شدن تایمر ۲۵ دقیقه‌ای، قطع شد، دو انتخاب دارید؛ یا باید تایمر را همان موقع متوقف کنید و بعدا دوباره یک بازه‌ی ۲۵ دقیقه‌ای از نو شروع کنید یا باید تا خاتمه یافتن زمان تایمر به کار خود ادامه دهید و کار اضطراری پیش آمده را به بعد موکول کنید. اگر می‌توانید دومی را انجام دهید، سیریلو استراتژی «اطلاع رسانی، مذاکره و تماس مجدد» را پیشنهاد می‌کند:

  1. به عامل حواس‌پرتی (دوست، همکار و…) اطلاع دهید که هم‌ اکنون مشغول انجام کاری هستید.
  2. زمانی را تعیین کنید که بتوانید به موقع به موضوع پیش آمده بپردازید.
  3. وقتی که بازه‌ی ۲۵ دقیقه‌ای انجام کارتان تمام شد و آماده‌ی پرداختن به مسأله‌ی پیش آمده هستید، با طرف مقابل تماس بگیرید.

تکنیک GTD برای افزایش بهره‌وری و کاهش استرس

مطمئنا، تمام عوامل حواس‌پرتی به این سادگی نیستند و بعضی از آن‌ها توجه فوری را می‌طلبند. اما در بسیاری از اوقات به‌ سادگی می‌توانید به همکار خود بگویید: «من الان در حال انجام کاری هستم، اما ده دقیقه دیگر سرم خلوت می‌شود.» این کار نه تنها از درگیری نا به‌ جا جلوگیری می‌کند، بلکه باعث حفظ کنترلتان بر روی پروژه‌ها و روز کاری می‌شود.

منبع: lifehacker

دیدگاهتان را بنویسید