تکنیک پارادوکس ، روشی برای ساده کردن انتخاب‌ها

تکنیک پارادوکس ، روشی برای ساده کردن انتخاب‌ها

تکنیک پارادوکس

بسیاری از ما به هنگام انتخاب کردن دچار تردید می‌شویم. فرقی نمی‌کند که موضوع انتخاب ما چه باشد؛ چه خرید یک پیراهن و چه انتخاب یک سهم برای سرمایه‌ گذاری، اگر نتوانیم در زمان و مکان درست انتخاب خود را بکنیم، فرصت‌های زیادی را از دست خواهیم داد. خبر خوب این است که با استفاده از تکنیک پارادوکس می‌توانیم فرآیند انتخاب کردن را بسیار ساده‌تر کنیم.

پارادوکس چگونه کار می‌کند؟

تکنیک پارادوکس بیان می‌کند «به میزان افزایش گزینه‌هایمان، تمایل کمتری به انتخاب خواهیم داشت.» پس باید کاری کنیم که تعداد گزینه‌های انتخابی‌مان کاهش پیدا کند تا به این ترتیب، فرآیند انتخاب کردن به کاری ساده‌تر تبدیل شود. بهترین راه این است که برای گزینه‌های انتخابی‌مان چند فیلتر در نظر بگیریم و گزینه‌های مورد نظرمان را از آن‌ها عبور دهیم. اجازه بدهید چند فیلتر مهم را با هم بررسی کنیم:

فیلتر اول: علاقه

یکی از فیلترهایی که می‌تواند تعداد گزینه‌های انتخابی‌ شما را تا حد زیادی کم کند، علاقه است. خوب و با دقت گزینه‌هایی که پیش رویتان قرار دارند را بررسی کنید و در اولین قدم، مواردی را انتخاب کنید که به آن‌ها علاقه دارید.

فیلتر دوم: کارایی

حالا کار ساده‌تر می‌شود. چون این بار باید از بین گزینه‌های مورد علاقه‌تان، مواردی که بیشترین کارایی و همخوانی را با هدف شما دارند انتخاب کنید. این نکته را در نظر داشته باشید که ترتیب اجرای این فیلترها مهم نیستند. شاید شما بخواهید فیلتر علاقه را به آخرین مرحله منتقل کرده و در ابتدا از فیلترهای دیگری استفاده کنید. هیچ اشکالی ندارد. در واقع، مکان جایگذاری فیلترها به فلسفه و سبک فکری شما بستگی دارد. پس به شیوه خودتان آن‌ها را جایگذاری کنید.

فیلتر سوم: بازه سود‌دهی

در تکنیک پارادوکس فیلتر بازه سوددهی به این نکته اشاره می‌کند که انتخاب شما تا چه زمانی برایتان سوددهی دارد؟ شما می‌توانید با توجه به نیازی که دارید، گزینه‌هایی با طول عمر کم یا زیاد را از هم تفکیک کنید.

فیلتر چهارم: ارزش و قیمت

در تکنیک پارادوکس ، ارزشمندی نیز یکی از فیلترهای مهم است که معمولا تیر نهایی انتخاب را شلیک می‌کند. حالا باید از میان گزینه‌های باقی‌مانده، موردی که سطح ارزشمندی مورد نظر شما را برآورده می‌کند انتخاب کنید. این چهار فیلتر را به عنوان نمونه‌هایی ساده برای الهام گرفتن در نظر بگیرید و از آن‌ها برای ساخت فیلترهایی شخصی‌سازی شده استفاده کنید. یادتان باشد، وقتی تعداد گزینه‌های پیش رویتان کاهش پیدا می‌کنند، میزان رضایت شما از انتخاب‌هایی که می‌کنید افزایش می‌یابد.

گنجشک بودن بد نیست، اما نه وقتی که می‌توانید عقاب باشید!

موفقیت‌ها از هر شکل و گونه‌ای که باشند در دو دسته قرار می‌گیرند؛ موفقیت گنجشکی و موفقیت عقابی. کسانی که گنجشکی موفق می‌شوند، چیز زیادی را به دست نمی‌آورند چون مدام در حال امتحان کردن روش‌های گوناگون برای موفق شدن هستند. اما کسانی که عقابی موفق می‌شوند روی یک یا نهایتا دو تکنیک موفقیت متمرکز می‌شوند و هوشمندانه دست به عمل می‌زنند. این رفتار آن‌ها باعث می‌شود که در زندگی‌شان موفقیت‌های بزرگی را به دست آورند. از این شاخه به آن شاخه پریدن و اجرا کردن کوتاه مدت تکنیک‌های مختلف، تنها باعث هدر رفتن زمان و انرژی شما می‌شود. به قول «دیباک چوپرا» بالاترین سطح موفقیت، مخصوص آدم‌هایی است که متمرکز، خلاق، و فکور هستند؛ کسانی که می‌‌توانند هر مشکل را یک فرصت ببینند.

فلسفه کایزن ، دری از ژاپن به سمت موفقیت

اصل پارتو ، نویدی برای موفقیت با کار کم

تکنیک GTD برای افزایش بهره‌وری و کاهش استرس

دیدگاهتان را بنویسید